Yhteystiedot

Ammattilehti.fi
Vironkatu 9, 00170 Helsinki
www.ammattilehti.fi

Janne Jokela
janne.jokela@ammattilehti.fi
050 412 9030

Taneli Jokela
taneli.jokela@ammattilehti.fi
050 320 8174

Tero Lahtinen
tero.lahtinen@ammattilehti.fi
050 464 7972

Satunnaiset kuvat

Turvalliset, testatut ja luotettavat ratkaisut hydrostattiseen ajovoimansiirtoon Bosch Rexrothilta

23.05.2016 9.00

shift-on-fly-x734_w734.jpg

Työkoneen teho- ja nopeusalueesta riippuen Rexrothilla on tarjota 4 eri ratkaisua hydrostaattisen ajovoimansiirron toteuttamiseksi.

Kaikista yksinkertaisin ”1+0” -järjestelmä on puhtaasti hydrostaattinen. Se koostuu sähköisesti ohjatuista A4VG-aksiaalimäntäpumpusta ja A6VM-aksiaalimäntämoottorista, RC-ohjaimesta ja DRC-ajovoimansiirto-ohjelmistosta. Tämä ratkaisu soveltuu parhaiten alhaisemman teho- ja nopeusalueen koneille.

Hydrostaattisen ajovoimansiirron nopeus- ja tehoaluetta on mahdollista laajentaa ottamalla sen rinnalla käyttöön myös mekaaninen vaihteisto. Rexrothin Shift on Fly- eli niin sanottu ”1+1”-järjestelmä mahdollistaa vaihteen vaihdon koneen ollessa liikkeessä. Tämä parantaa työkoneen tehokkuutta verrattuna tavalliseen järjestelmään, jossa työkoneen täytyy pysähtyä ennen vaihteen vaihtoa. SOF-järjestelmä koostuu sähköisesti ohjatusta A4VG-pumpusta, kaksiportaiseen SOF-vaihteistoon kytketystä sähköisesti ohjatusta A6VM-moottorista, RC-ohjainyksiköstä ja DRC-ohjelmistosta.

Rexrothin ”2+1”-järjestelmässä kaksi hydraulimoottoria on kytketty summausvaihteistoon, joka mahdollistaa työkoneen ajonopeuden ja momentin portaattoman säädön. Moottoreista yksi on yleensä sähköisesti säädetty ja toinen kiinteä, mutta myös kaksi säädettävää moottoria ovat mahdollisia. Järjestelmän pumppuna on sähköisesti ohjattu A4VG. Koko järjestelmää ohjataan Rexrothin RC-ohjaimeen asennetun DRC-ohjelmiston avulla. ”2+1” -järjestelmä parantaa ajovoimansiirron hyötysuhdetta varsinkin korkeilla nopeuksilla ja mahdollistaa tavalliseen järjestelmään verrattuna noin 20 prosentin polttoaineensäästön.

Työkoneen teho- ja nopeusalueen kasvaessa voidaan hydrostaattisen ja mekaanisen ajovoimansiirron edut parhaiten yhdistää käyttämällä Rexrothin ja vaihdevalmistaja Danan yhteistyössä kehittämää Hydromechanical Variable Transmission-järjestelmää. HVT-järjestelmässä alhaisilla nopeuksilla työkoneen ajovoimansiirto toimii täysin hydrostaattisesti mahdollistaen työkoneen tarkan ja tehokkaan toiminnan. Nopeuden kasvaessa lisää järjestelmä automaattisesti mekaanisen voimansiirron osuutta. Maksiminopeudella ajettaessa voimansiirto on toteutettu puhtaasti mekaanisesti, joka takaa parhaan mahdollisen hyötysuhteen ajettaessa pidempiä matkoja. HVT-vaihteeseen on integroitu sähköisesti ohjatut A4VG-pumppu sekä A6VM-moottori. Yksikköön on myös mahdollista liittää ulkoisia hydaulipumppuja aputoimilaitteita varten.

Rexrothin kehittämä Hydraulic-Start-Stop-järjestelmä pienentää työkoneiden polttoaineenkulutusta ja aiheuttamaa melua koneen ollessa pysähdyksissä. Järjestelmä sammuttaa työkoneen dieselmoottorin pysähdyksen aikana. Moottorin uudelleen käynnistämisessä käytetään normaalin työsyklin aikana paineakkuihin talteen otettua hydraulista energiaa. HSS-järjestelmää ohjataan Rexrothin DRC-ohjelmiston avulla. Se mahdollistaa jopa 2000 litran polttoainesäästöt koneen käyttöiän aikana. Tämä ymmärrettävästi alentaa myös loppukäyttäjän käyttökustannuksia huomattavasti.

Kaikki yllä mainitut järjestelmät ovat turvallisia, testattuja ja luotettavia ratkaisuja, joiden avulla on mahdollista saavuttaa selviä säästöjä koneiden käyttö- ja valmistuskustannuksissa sekä pienentää ympäristölle haitallisia päästöjä. Parhaiten soveltuva ratkaisu riippuu useista eri seikoista ja se täytyy valita aina tapauskohtaisesti. Rexroth auttaa mielellään sopivan järjestelmän valinnassa.

30.04.2024 12.10LUE TÄSTÄ! Järkälemäinen Kivirock lehti 1/2024 on ilmestynyt - lähes 250 sivua maarakennus, kaivos ja kuljetusalan asiaa
26.04.2024 21.00KATSO TÄSTÄ 26.4. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
23.04.2024 9.00Kompakti etäisyysanturi jopa 60 metrin mittausetäisyydellä
21.04.2024 11.00Pohjoinen Teollisuus -suurtapahtuma on tiukasti teollisuuden ajan hermoilla
19.04.2024 21.00KATSO TÄSTÄ MAAMESS 2024 -LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
17.04.2024 11.00Bosch Rexrothin liikevaihto kasvuun vuonna 2023 ? haasteita vuonna 2024
15.04.2024 8.00Merkittävä virstanpylväs automaatioliiketoiminnassa: Valmet lanseeraa uuden sukupolven hajautetun Valmet DNAe -ohjausjärjestelmän
12.04.2024 23.00KATSO TÄSTÄ MANSEN MÖRINÄT LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
09.04.2024 14.00HydSupply hakee osaajia palvelukseensa - katso tästä lisätietoja...
08.04.2024 11.00Sami Jerkku Marine Diesel Finland Oy:n toimitusjohtajaksi

Siirry arkistoon »