Hukkakustannus on tuottavuuden este13.05.2016 7.00
Lean-filosofia pureutuu asiakaslähtöiseen toiminnan jatkuvaan parantamiseen, toimintaprosessien järkeistämiseen ja hukkakustannusten poistoon. Parhaimmillaan Lean on yrityksen johtamiseen ja toimintakulttuuriin juurtunut toimintatapa ja organisaation oppimisprosessi. Yritys tuottaa arvoa asiakkaalle, kun koko tilaus-toimitusketjussa tehdään asiakkaan näkökulmasta oikeita asioita oikeaan aikaan. Tehokas ja virheetön toimintatapa parantaa yrityksen ketteryyttä ja tuloksellisuutta. Yritysten koulutuskumppanina toimivan AEL:n mukaan läpimenoaikaa pystytään parantamaan jopa 30 %:lla onnistuneen Lean-toiminnan tuloksena. AEL toimii valmentajana ja koulutuskumppanina yritysten Lean-prosesseissa. Hukka pois - kustannuskilpailukyky ylösHukan poistaminen on välttämätöntä, jotta kustannuskilpailukykyä voidaan pitää yllä. On tunnistettava tilaus-toimitusketjun arvoa tuottavat ja tuottamattomat osat ja työvaiheet. Se onnistuu prosessien ja toimintatapojen systemaattisella arvovirtakartoituksella. Hukan juurisyden tunnistamiseksi kartoitus kannattaa tehdä vaihe vaiheelta rajatuille toiminnoille. Pilotointi on yksi hyvä tapa aloittaa Lean. Ensimmäiset näkyvät tulokset ovat parhaita innostuksen ja motivaation lähteitä organisaation Lean-toimintavan systemaattiselle kehittämiselle, sanoo koulutusasiantuntija Sari Herrala AEL:stä. Arvovirtakartoitus on yksi Leanin avaintyökaluista. Se kannattaa tehdä kaikista prosesseista: myynti, tilausten käsittely, suunnittelu, ostotoiminnot, alihankinta, valmistus, varastointi, kokoonpano, kuljetus ja laskutus – prosessi kerrallaan edeten. Teollisuuden kahdeksan hukkaa: ylituotanto, henkilöstön käyttämätön voimavara, odottaminen, tarpeeton siirtäminen tai kuljettaminen, väärällä tavalla valmistaminen ja ylilaatu, ylisuuret varastot ja virheet. AEL: Esimerkkilaskelma hukkakustannusten synnystäPiirustuksiin tarvittavat muutosehdotukset eivät etene riittävän nopeasti. Muutoksen saaminen piirustukseen ja oikeanlaisten osien saaminen kokoonpanoon kestää usein kuukausia jopa yli vuoden. Kokoonpanoa joudutaan tekemään väärillä tai epäsopivilla osilla, jolloin osia korjataan ja tehdään ylimääräistä asennustyötä. – 2 asentajaa tekee koko ajan korjauksia ja ylimääräisiä asennuksia 16 h/pv – yhteensä 80 h/vko vuosikustannus: 80 h/vko x 47 vko/vuosi x 40 €/h = 150400 €/vuosi Oppiminen ja organisaation kyvykkyys kehittyäLeanin päämääränä on yrityksen koko asiakkaan arvoketjun parantaminen. Lean on samalla yrityksen jatkuvan oppimisen prosessi – ei projekti. Jokainen parannus on askel kohti tavoitetta, mutta kehittäminen ei lopu koskaan. Aina kun tehdään parannuksia, opitaan myös uutta. Jatkuva oppiminen kehittää organisaation kyvykkyyttä ratkaista ongelmia ja luoda uutta muita nopeammin. Nopeasti kehittyvässä asiakasympäristössä yrityksen pitää pystyä tuottamaan yhä nopeammin ja kustannustehokkaammin hyvää laatua ja joustavaa palvelua. Käytämme AEL:n Lean-valmennuksissa muun muassa arvovirtakuvausta sekä prosessi- ja juurisyyanalyyseja. Ongelmavyyhtien perinpohjainen esille kaivaminen ja käytännönläheinen asioihin pureutuminen auttaa organisaatiota ratkaisemaan ongelmien juurisyitä sekä osallistumaan itse aktiivisesti prosessien ja työtapojen kehittämiseen, tiivistää kehitysasiantuntija Paavo Heikkinen AEL:stä. Lean-toimintatavasta pysyvä käytäntöPäivittäisjohtamisella on tärkeä rooli Leanin juurruttamisessa pysyväksi toimintatavaksi. ”Lean ei toimi hierarkkisessa käskyttämiskulttuurissa, eikä Leaniä voi myöskään ulkoistaa”, sanoo Sari Herrala. Johdon ja lähiesimiesten kannustus, kehittämistä tukeva toiminta ja organisaation avoin keskustelukulttuuri rohkaisevat henkilöstöä tekemään aktiivisesti parannusehdotuksia ja muuttamaan toimintatapojaan pysyvästi. Kehitys muuttuu todeksi vain oppimisen sekä yhdessä kehittämisen ja tekemisen kautta. Lisätietoja AEL:n Lean valmennuksistaPaavo Heikkinen, kehitysasiantuntija, puh. 050 364 1802, paavo.heikkinen@ael.fi Sari Herrala, koulutusasiantuntija, puh. 050 374 2271, sari.herrala@ael.fi Teksti: Ella Heimonen, Yritysviestintä INFORM |