Yhteystiedot

Ammattilehti.fi
Vironkatu 9, 00170 Helsinki
www.ammattilehti.fi

Janne Jokela
janne.jokela@ammattilehti.fi
050 412 9030

Taneli Jokela
taneli.jokela@ammattilehti.fi
050 320 8174

Tero Lahtinen
tero.lahtinen@ammattilehti.fi
050 464 7972

Satunnaiset kuvat

Hukkakustannus on tuottavuuden este

13.05.2016 7.00

hukkagraafi_vaaka.jpg

Lean-filosofia pureutuu asiakaslähtöiseen toiminnan jatkuvaan parantamiseen, toimintaprosessien järkeistämiseen ja hukkakustannusten poistoon.

Parhaimmillaan Lean on yrityksen johtamiseen ja toimintakulttuuriin juurtunut toimintatapa ja organisaation oppimisprosessi. Yritys tuottaa arvoa asiakkaalle, kun koko tilaus-toimitusketjussa tehdään asiakkaan näkökulmasta oikeita asioita oikeaan aikaan. Tehokas ja virheetön toimintatapa parantaa yrityksen ketteryyttä ja tuloksellisuutta. Yritysten koulutuskumppanina toimivan AEL:n mukaan läpimenoaikaa pystytään parantamaan jopa 30 %:lla onnistuneen Lean-toiminnan tuloksena. AEL toimii valmentajana ja koulutuskumppanina yritysten Lean-prosesseissa.

Hukka pois - kustannuskilpailukyky ylös

Hukan poistaminen on välttämätöntä, jotta kustannuskilpailukykyä voidaan pitää yllä. On tunnistettava tilaus-toimitusketjun arvoa tuottavat ja tuottamattomat osat ja työvaiheet. Se onnistuu prosessien ja toimintatapojen systemaattisella arvovirtakartoituksella. Hukan juurisyden tunnistamiseksi kartoitus kannattaa tehdä vaihe vaiheelta rajatuille toiminnoille. Pilotointi on yksi hyvä tapa aloittaa Lean.   

Ensimmäiset näkyvät tulokset ovat parhaita innostuksen ja motivaation lähteitä organisaation Lean-toimintavan systemaattiselle kehittämiselle, sanoo koulutusasiantuntija Sari Herrala AEL:stä.

Arvovirtakartoitus on yksi Leanin avaintyökaluista. Se kannattaa tehdä kaikista prosesseista: myynti, tilausten käsittely, suunnittelu, ostotoiminnot, alihankinta, valmistus, varastointi, kokoonpano, kuljetus ja laskutus – prosessi kerrallaan edeten.

Teollisuuden kahdeksan hukkaa:  ylituotanto, henkilöstön käyttämätön voimavara, odottaminen, tarpeeton siirtäminen tai kuljettaminen, väärällä tavalla valmistaminen ja ylilaatu, ylisuuret varastot ja virheet.

AEL: Esimerkkilaskelma hukkakustannusten synnystä

Piirustuksiin tarvittavat muutosehdotukset eivät etene riittävän nopeasti. Muutoksen saaminen piirustukseen ja oikeanlaisten osien saaminen kokoonpanoon kestää usein kuukausia jopa yli vuoden. Kokoonpanoa joudutaan tekemään väärillä tai epäsopivilla osilla, jolloin osia korjataan ja tehdään ylimääräistä asennustyötä.

– 2 asentajaa tekee koko ajan korjauksia ja ylimääräisiä asennuksia 16 h/pv

– yhteensä 80 h/vko vuosikustannus: 80 h/vko x 47 vko/vuosi x 40 €/h = 150400 €/vuosi

Oppiminen ja organisaation kyvykkyys kehittyä

Leanin päämääränä on yrityksen koko asiakkaan arvoketjun parantaminen.  Lean on samalla yrityksen jatkuvan oppimisen prosessi – ei projekti. Jokainen parannus on askel kohti tavoitetta, mutta kehittäminen ei lopu koskaan. Aina kun tehdään parannuksia, opitaan myös uutta. Jatkuva oppiminen kehittää organisaation kyvykkyyttä ratkaista ongelmia ja luoda uutta muita nopeammin. Nopeasti kehittyvässä asiakasympäristössä yrityksen pitää pystyä tuottamaan yhä nopeammin ja kustannustehokkaammin hyvää laatua ja joustavaa palvelua.

Käytämme AEL:n Lean-valmennuksissa muun muassa arvovirtakuvausta sekä prosessi- ja juurisyyanalyyseja. Ongelmavyyhtien perinpohjainen esille kaivaminen ja käytännönläheinen asioihin pureutuminen auttaa organisaatiota ratkaisemaan ongelmien juurisyitä sekä osallistumaan itse aktiivisesti prosessien ja työtapojen kehittämiseen, tiivistää kehitysasiantuntija Paavo Heikkinen AEL:stä.

Lean-toimintatavasta pysyvä käytäntö

Päivittäisjohtamisella on tärkeä rooli Leanin juurruttamisessa pysyväksi toimintatavaksi. ”Lean ei toimi hierarkkisessa käskyttämiskulttuurissa, eikä Leaniä voi myöskään ulkoistaa”, sanoo Sari Herrala. Johdon ja lähiesimiesten kannustus, kehittämistä tukeva toiminta ja organisaation avoin keskustelukulttuuri rohkaisevat henkilöstöä tekemään aktiivisesti parannusehdotuksia ja muuttamaan toimintatapojaan pysyvästi. Kehitys muuttuu todeksi vain oppimisen sekä yhdessä kehittämisen ja tekemisen kautta.

Lisätietoja AEL:n Lean valmennuksista

Paavo Heikkinen, kehitysasiantuntija, puh. 050 364 1802, paavo.heikkinen@ael.fi

Sari Herrala, koulutusasiantuntija, puh. 050 374 2271, sari.herrala@ael.fi

Prosessin kehittäminen

Teksti: Ella Heimonen, Yritysviestintä INFORM

23.04.2024 9.00Kompakti etäisyysanturi jopa 60 metrin mittausetäisyydellä
21.04.2024 11.00Pohjoinen Teollisuus -suurtapahtuma on tiukasti teollisuuden ajan hermoilla
19.04.2024 21.00KATSO TÄSTÄ MAAMESS 2024 -LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
17.04.2024 11.00Bosch Rexrothin liikevaihto kasvuun vuonna 2023 ? haasteita vuonna 2024
15.04.2024 8.00Merkittävä virstanpylväs automaatioliiketoiminnassa: Valmet lanseeraa uuden sukupolven hajautetun Valmet DNAe -ohjausjärjestelmän
12.04.2024 23.00KATSO TÄSTÄ MANSEN MÖRINÄT LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
09.04.2024 14.00HydSupply hakee osaajia palvelukseensa - katso tästä lisätietoja...
08.04.2024 11.00Sami Jerkku Marine Diesel Finland Oy:n toimitusjohtajaksi
05.04.2024 21.00KATSO TÄSTÄ 5.4. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
04.04.2024 10.00VTT:n vuosi 2023: Liikevaihto vahvistui ja asiakastyytyväisyys koheni

Siirry arkistoon »