Yhteystiedot

Ammattilehti.fi
Vironkatu 9, 00170 Helsinki
www.ammattilehti.fi

Janne Jokela
janne.jokela@ammattilehti.fi
050 412 9030

Taneli Jokela
taneli.jokela@ammattilehti.fi
050 320 8174

Tero Lahtinen
tero.lahtinen@ammattilehti.fi
050 464 7972

Satunnaiset kuvat

ITERin vaativa etähuollon operaatio onnistui suomalaisvoimin

09.04.2015 20.00

cassettedivertor.jpg

VTT ja Tampereen teknillinen yliopisto saavuttivat ITER-fuusioreaktorin etäohjauksen kehitystyössä merkittävän uuden askeleen, kun fuusiolaitteen divertori-kehän avaavan ja sulkevan kasetin vaihto reaktorin etähuollon tutkimusympäristössä onnistui etäohjatusti.

Operaatio on yksi vaativimpia toimenpiteitä tulevassa ITERissä. Suomalaisten ITER-yhteistyö jatkuu nyt myös uutena miljoonahankkeena.

ITERin rakennustyöt etenevät Etelä-Ranskan Cadarachessa vauhdikkaasti, ja laitoksen osajärjestelmistä on käyty useita tarjouskilpailuja. Teknologian tutkimuskeskus VTT sai ensimmäisen toimeksiannoista viime vuonna ja on mukana myös seuraavassa tarjouskilpailun voittaneessa konsortiossa, joka toimittaa ns. Neutral Beam -etähuoltolaitteiston fuusioreaktoriin. Sopimuksen kokonaisarvo on n. 45 miljoonaa euroa. 

Taustalla on VTT:n noin 10 vuoden onnistunut tutkimus- ja kehitystyö ITERin epäpuhtauksia keräävien divertori-kasettien vaihto-operaatioissa. Tehtävät liittyvät huollon etäoperoinnin laitteiden ja ohjausjärjestelmien suunnitteluun ja niiden testaukseen Tampereella sijaitsevassa Divertor Test Platform 2 -eli DTP2 -tutkimusympäristössä, joka on täysmittakaavainen malli fuusioreaktorin pohjaosasta. Itse testialusta on noin 20 metriä pitkä ja painaa noin 65 tonnia.

ITERin teknologialta edellytetään paljon, sillä sen avulla hallitaan sadassa miljoonassa celsiusasteessa palavaa fuusioplasmaa. Kun fuusioreaktori on käytössä, sen ydinosat aktivoituvat neutronipommituksessa. Siksi kaikki huolto-, tarkastus- ja korjaustoimet tehdään etäoperoinnin avulla valvomosta virtuaalimallien ja kameranäkymän avustamana.

ITERin reaktorikammion alaosassa sijaitsevat 54 divertori-kasettia ovat kukin kooltaan 3,4 m x 2,3 m x 0,6 m ja painavat noin 10 tonnia. Divertori-kasetti on ikään kuin valtava tuhkakuppi, johon kuuma tuhka ja epäpuhtaudet laskeutuvat. 

15.04.2024 8.00Merkittävä virstanpylväs automaatioliiketoiminnassa: Valmet lanseeraa uuden sukupolven hajautetun Valmet DNAe -ohjausjärjestelmän
12.04.2024 23.00KATSO TÄSTÄ MANSEN MÖRINÄT LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
09.04.2024 14.00HydSupply hakee osaajia palvelukseensa - katso tästä lisätietoja...
08.04.2024 11.00Sami Jerkku Marine Diesel Finland Oy:n toimitusjohtajaksi
05.04.2024 21.00KATSO TÄSTÄ 5.4. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
04.04.2024 10.00VTT:n vuosi 2023: Liikevaihto vahvistui ja asiakastyytyväisyys koheni
03.04.2024 9.30Metsäalalla investoidaan - nyt kannattaa markkinoida!
02.04.2024 9.00Metso juhlii maailman suurimman palvelukeskuksensa avajaisia Karrathassa, Australiassa
29.03.2024 20.00KATSO PÄÄSIÄISEN LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
28.03.2024 9.00Hydoring hakee kesätyöntekijöitä - kannattaa laittaa hakemus sisään...

Siirry arkistoon »