KATSO TÄSTÄ VIDEO! Komatsu -harvestereiden uusi 3PS -hydrauliikka01.04.2015 12.12
Uuden sukupolven Komatsu -harvestereissa 3PS tarkoittaa kolmen pumpun voimalla pyöritettävää hydrauliikkaa, jossa jokaisella pumpulla on hakkuutyötä ajatellen oma roolinsa: yksi kulkemiseen, toinen on työhydrauliikan pääpumppu ja kolmas toimii pääsiassa alhaisella painetasolla mutta tarvittaessa tukee toista, normaalin painetason piiriä. KLIKKAA TÄSTÄ JA KATSO VIDEO JÄRJESTELMÄSTÄ! Nyt suunnittelijat ovat sukeltaneet työsyklin sisään ja poistaneet sieltä tehosyöppöä hydrauliikan lämmöksi puskemista: nosturin liikkeistä paralleeli-toiminto ei tarvitse korkeita paineita toimiakseen eikä puun syöttö täysiä virtauksia ennen kuin tietty nopeus on saavutettu. Puu kaadetaan, karsitaan ja katkotaan aikaisempaa selvästi tehokkaammin, pienemmällä energiamäärällä. Uuden harvesterisarjan koneissa se näkyy alhaisina koneen painoina sekä maltillisina moottoritehoina. Tähän suuntaan maailma muuttuu Metsäkone ei ole mikään irrallinen ilmiö teknologioiden kehittymisessä. Sen on seurattava voimassa olevia trendejä: ympäristön suojelu, energian säästäminen, työympäristöjen terveellisyys ja turvallisuus. Autoteollisuudessa kulutuksen merkitystä väheksyvät valmistajat siirtyvät vääjäämättä marginaaliin, siitä markkinat pitää huolen. Sama normisto pätee työkoneissa, vaikkapa kaivureissa, joissa hybriditekniikat ovat jo käytössä. Metsäkoneissa on paljon tekemistä, ennen kuin kannattaa puhua hybridiratkaisuista. Metsäkoneissa voimaa siirretään hydraulisesti laajojen järjestelmien läpi monimutkaisille toimilaitteille. Etenkin harvestereissa vaatimus toimivuudesta ja tehokkuudesta on peittänyt alleen huonon hyötysuhteen; on saatu alan ammattilaisetkin uskomaan, ettei asialle voi tehdä mitään. Komatsu Forest on ottanut hydrauliikan kehittämistyössään ensimmäisen askeleen uuteen suuntaan, on laitettu stoppi moottoritehojen kasvattamiselle, painojen lisääntymiselle ja energian kuluttamiselle. Nuo kolme asiaa ovat kiinteässä sidoksissa toisiinsa, kaikki vaikuttaa kaikkeen. Komatsu lähti parantamaan hyötysuhdetta (hävikkiä dieselmoottorin ja toimilaitteen välillä) ottamalla selvää millä hetkellä missäkin tehoa tarvitaan. Kysymys on sekunnin osista, kehittyneet digitaaliset ohjausjärjestelmät tekevät mahdolliseksi ohjata tehoa siten, että siitä on mahdollisimman suuri hyöty. Kirjoittaja: Antero Siuro, Komatsu Forest Oy |